Administrator musi również rozważyć, jak długo dane hasło ma umożliwiać dostęp do danej sieci, a co za tym idzie, ustalić również czas jego aktualności, po którym użytkownik będzie musiał ponownie wpisać dane poświadczenia. Tutaj koniecznie należy wziąć pod uwagę sytuację, w której nie ma możliwości prostego poinformowania użytkowników o tym, że dane hasło straciło ważność. Oczywiście w pewnych sytuacjach sieć może żądać od użytkowników wpisania ponownie poświadczeń,
np. w sytuacji, w której nastąpiła przerwa w łączności, ale w takiej sytuacji ponowna konieczność wprowadzania hasła będzie nie tylko umożliwiała użytkownikowi popełnienie pomyłki, ale również zwiększała jego niezadowolenie, związane z wielokrotnym podawaniem tego samego hasła, w różnych urządzeniach. Pamiętajmy o tym, że użytkownik obsługuje najczęściej wiele kont, do których musi zapamiętać hasła dostępu. Dajmy na to, taki student – kampus uczelniany będzie miał skonfigurowany inne SSID, biblioteka inny, a akademik jeszcze inny i za każdym razem użytkownik będzie proszony
o wpisanie danych poświadczeń celem uzyskania dostępu.
A co na to HelpDesk?
Możliwa frustracja użytkowników i wynikające z niej możliwe zgłoszenia do działu wsparcia, to bardzo niekomfortowa sytuacja dla działów IT przedsiębiorstwa w sytuacji, w której nie mamy zaimplementowanego portalu samoobsługi użytkownika. Musimy zdawać sobie sprawę z faktu,
iż każde zgłoszenie musi zostać odpowiednio przeprocesowane, zgodnie z przyjętymi zasadami w danej firmie. Wiąże się to, przede wszystkim, z przydzieleniem odpowiednich zasobów ludzkich, które trzeba po prostu znaleźć, przerzucając często siły z bardziej strategicznych projektów, a co za tym idzie niejednokrotnie, znacząco zwiększając koszty obsługi.
Należy też zwrócić uwagę, iż niebezpieczne urządzenia, które będą łączyć się z naszą siecią, mogą generować dodatkowe infekcje i zagrożenia w innych obszarach, z którymi działy IT muszą również sobie radzić. Dlatego tak ważne jest, aby w danym rozwiązaniu zaimplementowana została wstępna kontrola stanu samych urządzeń. Ta kontrola jest w stanie w znaczący sposób zmniejszyć natłok pracy w danej organizacji.
Bezpieczne Wi-Fi. Zadowolony użytkownik i dział IT. Czy to możliwe?
Pracownicy działów IT są przekonani, że zapewnienie wysokiej użyteczności i jednoczesnego bezpieczeństwa nie jest możliwe. Szeroko dostępne (otwarte) środowisko zapewni łatwy dostęp
i zminimalizuje negatywne wrażenia użytkowników, przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu bezpieczeństwa. Z drugiej strony zwiększenie tego poziomu poprzez wprowadzenie złożonych wymagań spowoduje, iż odczucia samych użytkowników będą negatywne. Czy zatem pogodzenie tych dwóch zagadnień jest w ogóle możliwe?
Odpowiedź brzmi TAK!
Rozwiązania, w których zaimplementowano certyfikaty cyfrowe, klucze PSK, czy dynamiczne klucze PSK poprawiają ogólnie rozumianą użyteczność tych systemów i bezpieczeństwo samych organizacji.
I znowu – służymy pomocą!
Podziel się nim ze znajomymi